Netwerk


Juni 2015 - Na de succesvolle aansluiting op het glasvezelnetwerk is besloten zowel de server als de software te vervangen. Na tien jaar trouwe dienst, is de server aan vervanging toe. En de vraag is dan gelijk of je nog een server op je eigen kantoor wil laten draaien. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden op afstand. Maar veiligheid en bescherming van data blijft een heel belangrijk issue. Daarom is niet over één nacht ijs gegaan bij de beslissingen die genomen zijn. Maar ook deze stap in het optimaliseren van de kwaliteit, snelheid en flexibiliteit is een feit! Ook gaat het niet van een leien dakje.


Nu de snelheid van het internet optimaal benut wordt met de aansluiting op het glasvezel netwerk, zijn andere systemen en de oude server de "trechters" in de snelheid van het dataverkeer. Daarom zijn deze nu uiteindelijk ook vervangen. Naast een dataserver is de software van Microsoft geupgrade naar de 2013 versies en zijn de meeste machines extern geplaatst. Het effect is snellere verbindingen en directe service en ondersteuning als iets niet werkt. 


Blij als we zijn met deze vernieuwingen, levert het ook veel stress op. De nieuwe versies van de software zijn zó nieuw dat routinematige handelingen niet meer zo simpel zijn als dat we gewend zijn. Het levert dan ook extra stress en frustraties op. Maar we zien ook de voordelen hiervan en zullen op enige termijn hier veel voordelen uit kunnen halen.


Echter de souplesse die we gedacht hebben om over te stappen - ondanks zorgvuldige voorbereidingen - is ons niet gegund geweest. Vooral de overstap naar de nieuwere versies van Microsoft Outlook Word en Excel is een regelrechte ramp gebleken.


Maar uiteindelijk blijkt alles wel te werken en ligt het aan ons dat we moeten wennen aan de nieuwigheid. Bekend fenomeen als automatisering wordt aangepast. Zeker met zo'n grote stap als we nu hebben gemaakt. Maar het enthousiasme en doorzettingsvermogen van alle collega's is zo groot, dat we ook hier weer doorheen zullen komen.


Het doel is het moderniseren van de dienstverlening en gebruik maken van de nieuwste mogelijkheden en kansen op dat gebied, rekening houdende met de privacygevoelige informatie die we moeten hanteren, verwerken en moeten bewaken (in sommige gevallen wettelijk verplicht wel 40 jaar lang!).


We hopen dan ook dat na de zomervakantie iedereen gewend is aan de systemen en de mogelijkheden die de nieuwe systemen bieden ook optimaal benut kunnen gaan worden. Dat bij deze overgang niet alles als vanzelf verloopt is onvermijdelijk en zal ook bij klanten wel eens tot ergernis of boosheid kunnen leiden. Wij bieden onze excuses hiervoor aan, maar vragen toch ook enig begrip voor deze fase. Per slot van rekening is het juist voor onze klanten dat we dit doen!