" A r b o z o r g   d i e   w e r k t ! "
 

Verzuim

Zoeken

    

Kort frequent verzuim

Verzuim heeft vaak meerdere persoonlijke en/of organisatorische redenen. Afwezigheid op het werk hoeft niet zondermeer te duiden op een medische oorzaak. Arbeidsverzuim is een begrip dat meer omvat dan alleen ziekte. Elke werknemer kan verzuim aanvragen. Bij grotere gezondheidsproblemen of een arbeidsconflict kan dat langer duren dan gewenst. In Nederland wordt 15% van de verzuimkosten  veroorzaakt door kort frequent verzuim.

Kort frequent verzuim

Het "dagje ziek zijn" van een werknemer wordt door veel werkgevers niet als een serieus probleem gezien. Het probleem van kortdurend verzuim zit echter in de herhaling. De frequentie van verzuim toont juist een patroon dat zich over de jaren herhaalt en dat in ongeveer 50% van de gevallen binnen vier jaar leidt tot langdurig verzuim. Werkgevers zijn in Nederland gemiddeld 15% van de totale verzuimkosten kwijt aan kort frequent verzuim en verdiend dus ook aandacht!

Kort frequent verzuim bespreekbaar maken

Een terugkerend patroon stopt niet als er geen aandacht aan wordt besteedt. Het bespreekbaar maken van dit verzuim én het vergroten van de bevlogenheid van werknemers is cruciaal om kort frequent verzuim te verlagen en te voorkomen.
Een aantal concrete tips voor werkgevers om samen met de werknemer naar oplossingen te zoeken kunt u hier vinden.

Invloed van de leidinggevende op kort frequent verzuim

Bij kort frequent verzuim is het van belang dat juist de leidinggevende het kort frequent verzuim met de werknemer bespreekt. De leidinggevende staat namelijk dicht bij de werknemer en weet vaak wat er in het leven van de werknemer speelt. Daarom kan de leidinggevende de reden van uitval ook bespreekbaar maken. De bedoeling is dat de werknemer een volgende keer eerst de klachten met de leidinggevende bespreekt en zich minder snel ziek meldt. De leidinggevende heeft op deze manier invloed op het verzuim van zijn werknemers. De duurzame inzetbaarheid van de werknemers heeft de leidinggevende dan zelf in de hand.

Energiebronnen versterken kan verzuim verminderen

Onderzoek heeft aangetoond dat vooral energiebronnen bepalend zijn voor het verloop onder het personeel. Energiebronnen zitten bijvoorbeeld in het doen van werk wat de werknemer interessant vindt, waar deze eigen inbreng in heeft, feedback op krijgt en waar deze zich verder in kan ontplooien. Het versterken van energiebronnen wordt geadviseerd aandacht aan te besteden.
Meer over het versterken van energiebronnen leest u hier >>

Meer weten?

SMS bv is specialist op het gebied van verzuim en reïntegratie. Voor meer informatie over kort frequent verzuim of het maken van een afspraak neemt u contact op met SMS bv.

 

Arbeidsdeskundige

De arbeidsdeskundige is een specialist die vanuit zijn vakkennis in staat is belasting en belastbaarheid van mensen te wegen. Het is een specialist in mens, werk en inkomen. De arbeidsdeskundige kan mensen coachen bij het bereiken van reële doelen op het gebied van werk en inkomen.

De arbeidsdeskundige heeft kennis van verschillende zaken zoals het functioneren van mensen in een beroep en de eisen die arbeid aan mensen stelt. Ook kan de arbeidsdeskundige beperkingen die door een bedrijfsarts zijn aangegeven interpreteren en beoordelen wat een individuele werknemer met die beperkingen voor een werkzaamheden kan doen.

Sleutelspeler bij ziekte, ongeval en arbeidshandicap

Mens, werk en inkomen in balans
Als iemand te maken heeft met ziekte, ongeval of arbeidshandicap kan de individuele balans tussen mens, werk en inkomen verstoord raken. De arbeidsdeskundige beoordeelt, herstelt en voorkomt deze disbalans. Via een samenhangende visie en met een aanpak die recht doet aan zowel de mentale en fysieke als de sociale, maatschappelijke, economische en financiële situatie van individuele mensen. Daarmee is de arbeidsdeskundige een specialist op het gebied van mens, werk en inkomen. Een onmisbare sleutelspeler in al die situaties waarbij er sprake is van of dreiging van ziekte, ongeval of arbeidshandicap. Onmisbaar voor werkgevers en verzekeraars, onmisbaar voor werknemers, werkzoekenden en zelfstandigen.
 
Bij (dreigende) arbeidsongeschiktheid van werknemers of werkzoekenden is de problematiek vaak complex en altijd individueel van aard. Ieder mens is uniek in de combinatie van persoonlijke problematiek en individuele beleving. Doorgaans vormen meerdere binnen én buiten de persoon gelegen factoren een concrete belemmering. De dienstverlening van de arbeidsdeskundige stoelt daarom op een integrale, individuele en praktische aanpak. De arbeidsdeskundige brengt de situatie vanuit alle relevante invalshoeken in kaart en weegt zo de individuele mogelijkheden. Daarnaast probeert de arbeidsdeskundige mensen ook te coachen. Samen met de persoon in kwestie gaat hij op zoek naar een nieuwe balans. Door te motiveren, te overtuigen, en waar nodig ook door te confronteren. Door de mens een spiegel voor te houden, te reflecteren. Mensen worden op deze manier direct regisseur van hun eigen (re-)integratie.

Weging individuele mogelijkheden
Bij de dienstverlening van de arbeidsdeskundige staat telkens de matching centraal tussen iemands individuele werkvermogen en de eisen die specifiek werk stelt. Deze matching is een complex proces waarbij de arbeidsdeskundige iemands individuele belastbaarheid, beleving en mogelijkheden zorgvuldig afweegt tegen de (toekomstige) belasting in werk. De arbeidsdeskundige heeft kennis van het functioneren van individuele mensen in een beroep, maar is ook volledig op de hoogte van de eisen die werk aan mensen stelt. Tegelijkertijd weet de arbeidsdeskundige als geen ander wanneer en waarom stagnatie kan optreden en heeft de arbeidsdeskundige zicht op de beleving van de persoon in kwestie.
 
Ook meet de arbeidsdeskundige de materiële en immateriële schade die ziekte, ongeval of arbeidshandicap voor iemand veroorzaakt. Met zijn kennis van publieke en private verzekeringsaspecten kan de arbeidsdeskundige bij ziekte, ongeval of arbeidshandicap de schadelast van werknemers en zelfstandigen vaststellen én beperken. Leiden de inspanningen toch tot een claim, dan waarborgt de arbeidsdeskundige een zorgvuldige beoordeling.
 
Samen met de klant werken aan reële doelen
Naast het wegen van individuele werkmogelijkheden brengt de arbeidsdeskundige mensen ook in beweging. De arbeidsdeskundige heeft daarbij de rol van coach. Hij ondersteunt mensen die te maken hebben met ziekte, ongeval of arbeidshandicap bij het bereiken van reële doelen op het gebied van mens, werk en inkomen. Centrale vraag die de arbeidsdeskundige zich stelt: welke stappen kan het individu zetten om terugkeer naar werk mogelijk te maken? Belangrijker nog: in welke volgorde kunnen stappen het beste gezet worden, uitgaand van iemands mogelijkheden, persoonlijke beleving en inkomenspositie? Vanuit deze integrale aanpak zoekt de arbeidsdeskundige naar oplossingen om het resterende werkvermogen op korte én lange termijn optimaal te benutten. Niet beperkingen, maar individuele mogelijkheden staan hierbij centraal.
 
Arbeidsdeskundigen hebben bij dit alles allereerst de rol van coach. Ze brengen mensen in hun kracht door ze te empoweren. Dit gebeurt door te luisteren, te motiveren, maar ook door mensen te confronteren en een spiegel voor te houden. De arbeidsdeskundige is adviseur in mogelijkheden, onderhandelaar in oplossingen, aandrager van besluiten.

Meer informatie over de werkzaamheden van de arbeidsdeskundige en andere relevante zaken over dit beroep vindt u op de website van de Nederlandse Vereniging Van Arbeidsdeskundigen (NVVA).

SMS bv werkt samen met verschillende arbeidsdeskundigen die ingezet worden tijdens de verzuimbegeleiding voor onderzoek en advies naar de arbeidsmogelijkheden binnen de eigen onderneming (spoor 1) of reïntegratie buiten de eigen onderneming (spoor 2). De met SMS bv samenwerkende arbeidsdeskundigen confirmeren zich aan de kwaliteitseisen van SMS bv. Zij overleggen en rapporteren ook aan de bedrijfsarts, zodat de begeleiding van de werknemer én werkgever optimaal is.

Gerelateerd:

>> Verkort arbeidsdeskundig onderzoek in week 18
>> Arbeidsdeskundig onderzoek en advies
>> Arbeidsdeskundig werkplekonderzoek 

Reïntegratie

Volgens de Wet verbetering Poortwachter dient u in het kader van de verzuimbegeleiding zélf zorg te dragen voor de reïntegratie van uw werknemer(s). Dat vergt binnen een onderneming veel inspanningen van verschillende partijen: Directie, Management, P&O, Leidinggevende(n) en/of werknemer(s). Verzuimbegeleiding en reïntegratie heeft u zelf in de hand. SMS bv kan u daarbij begeleiden en adviseren.

Verzuimbegeleiding en reïntegratie heeft u zelf in de hand!

De Wet Verbetering Poortwachter is dus bedoeld om een verzuimende werknemer middels adequate verzuimbegeleiding en reìntegratie zo spoedig mogelijk terug in het arbeidsproces te krijgen!
Als iemand uitvalt zal de eerste prioriteit meestal gericht zijn op de continuïteit van de onderneming. Om die continuïteit te borgen kan meestal met relatief kleine inspanningen óók een verzuimende medewerker zinvol ingezet worden op (lichtere en/of aangepaste) taken!
Het vergt dan wel inzicht in de belastbaarheid en mogelijkheden van de werknemer en het maken van goede afspraken om de werknemer bij het werk te blijven betrekken. Een goede communicatie tussen alle betrokken partijen heeft u zelf in de hand.
Uiteraard kan SMS bv u bij verzuimbegeleiding van dienst zijn.

Het is goed om even stil te staan bij het feit dat verzuim niet alleen het bedrijf treft, maar ook de medewerker getroffen is door een onvrijwillige (medische) situatie! Als er sprake is van begrip en goede communicatie met alle betrokken partijen, zal een medewerker sneller terugkeren binnen het arbeidsproces. Met de juiste begeleiding en advisering heeft u de verzuimbegeleiding en reïntegratie zelf in de hand!

Als een verzuimende werknemer door (medische) beperkingen niet meer terug kan keren in zijn eigen functie, dient onderzocht te worden welke mogelijkheden er in het eigen bedrijf zijn om de medewerker te reïntegreren (spoor 1 traject).
De bedrijfsarts maakt dan eerst een zogenaamde “Functionele Mogelijkheden Lijst” (FML). Hierin worden de beperkingen van de werknemer in niet-medische termen vastgelegd. Een arbeidsdeskundige kan aan de hand van deze lijst onderzoeken of er arbeidsmogelijkheden binnen de eigen onderneming zijn.
SMS bv kan u adviseren bij de inzet van een Arbeidsdeskundige.

Als - na adequaat arbeidsdeskundig onderzoek - blijkt dat er géén mogelijkheden zijn voor reïntegratie binnen de eigen onderneming (spoor 1), dient de reïntegratie bij een andere onderneming gestart te worden (het spoor 2 traject). Meestal wordt dan een reïntegratiebedrijf ingeschakeld die met uw medewerker aan de slag gaat om een passende functie buiten het eigen bedrijf te vinden.
Het reïntegratiebedrijf heeft ook een door de bedrijfsarts opgestelde FML nodig. Alleen als er iets veranderd is in de medische situatie, moet een tweede FML gemaakt te worden. Dit komt niet zo vaak voor.

De verzuimbegeleiding met het uitvoeren van onderzoek naar de belastbaarheid van de medewerker en het vervaardigen van een FML behoren tot de basisvaardigheden van de bedrijfsarts van SMS bv en kan door SMS bv uitgevoerd worden. 

Wat mag u van SMS bv verwachten?

  • Goede bereikbaarheid via het secretariaat;
  • Vlotte afhandeling van aanvragen, planning en terugkoppeling van consulten;
  • Rapportages zijn UWV- en Poortwachterproof;
  • In goed overleg kan overal in Nederland een afspraak gepland worden;
  • De bedrijfsarts zal u volledig informeren over het probleem (wel met inachtneming van het beroepsgeheim) en u een adequaat advies geven om te komen tot een goede aanpak;
  • Uw werknemer wordt geadviseerd over zijn/haar situatie;
  • Als dit nodig is wordt contact opgenomen met behandelaren, zodat behandeling óók gericht is op maximaal arbeidsherstel;
  • De bedrijfsarts is niet alleen arts maar ook bedrijfsarts en denkt dus ook met het bedrijf mee!
  • Met een advies moet u inzicht krijgen in meerdere mogelijkheden om te komen tot een oplossing;
  • De communicatie met de arbeidsdeskundige verloopt via SMS bv, zodat u maximaal kunt profiteren van een op elkaar afgestemd rapport;
  • De tarieven zijn concurrerend!

Wet Verbetering Poortwachter

De Wet Verbetering Poortwachter verlangt van werkgever en de verzuimende werknemer stevige inspanningen om hem of haar weer aan het werk te krijgen. Wat moet u allemaal doen?

- Verplichte stappen (incl. schema)
- Probleemanalyse en reïntegratieadvies
- Plan van aanpak
- Iedere zes weken
- verzuimmelding bij het UWV (gewijzigd)
- Reïntegratieactiviteiten
- Eerstejaars evaluatie
- Loondoorbetaling
- Loonstop of zelfs ontslag
- Een jaar later, nog altijd verzuim
- Een uitkering of niet?
- Het deskundigenoordeel
- Subsidies

Verplichte stappen

(schematisch>>)

De Wet Verbetering Poortwachter is bedoeld om de instroom in de WAO (sinds 1 januari 2006 de WIA) te beperken. Op uw schouders en op die van uw verzuimende werknemer rust de plicht om alles te doen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen. In het onderstaand schema leest u welke stappen er van u worden verwacht. Daarna worden die stappen nader toegelicht.

Let op: Wanneer hieronder wordt gesproken van werknemer, hebben we het steeds over een werknemer in vaste dienst. Wanneer uw verzuimende werknemer een tijdelijk dienstverband heeft, bent u alleen verantwoordelijk voor zijn reïntegratie zolang zijn contract loopt. Daarna neemt het UWV de reïntegratieverplichting over. U kunt het UWV vragen al vóór afloop van het dienstverband deel te nemen aan het reïntegratietraject.

Probleemanalyse en reïntegratieadvies (uiterlijk zesde week)

Op basis van gesprekken tussen u en uw werknemer, maakt uw bedrijfsarts uiterlijk in de zesde verzuimweek een analyse van de situatie en adviseert hij over mogelijkheden tot reïntegratie.
Voor die probleemanalyse staat een standaard formulier op de site van het UWV, met vragen als:

  • wat is de reden voor het verzuim?
  • welke beperkingen zijn er en wat kan de verzuimer nog wel?
  • wat is de prognose?
  • hoe is de relatie tussen werkgever en werknemer?
  • hoe schat de werknemer de situatie in?
  • hoe schat de werkgever de situatie in?

De analyse komt bij u binnen. Vergeet niet uw werknemer een kopie te sturen. Als het verzuim langer duurt en de omstandigheden zich wijzigen, moet uw bedrijfsarts de probleemanalyse tegen het licht houden en haar zo nodig aanpassen.

Uitzondering:
Een probleemanalyse is niet vereist, als duidelijk is dat de verzuimende werknemer snel weer aan de slag zal gaan. Uw bedrijfsarts kan dat beoordelen.

Plan van aanpak (uiterlijk achtste week)

Hoe komt de verzuimer weer aan het werk? Die vraag beantwoordt u, samen met uw verzuimende werknemer, in een plan van aanpak. U doet dat uiterlijk in de achtste week na de verzuimmelding.
De probleemanalyse van uw bedrijfsarts dient als basis, maar laat u niet verleiden om dat stuk gewoon dunnetjes over te doen. Ga er écht voor zitten en zet, samen met uw werknemer, uw eigen route uit.
Voor het plan van aanpak vindt u een standaard formulier op de site van het UWV. U bent degene die de vragen invult. Zowel u als uw werknemer zetten er een handtekening onder, dus u moet het wel eens zijn over de antwoorden.
U krijgt vragen als:
- wat zijn de problemen?
- wat moet er gebeuren om die te overkomen (en wie doet wat en wanneer)?
- wanneer evalueert u de stappen die u zet?
- wat is het einddoel van de reïntegratie?
- wie benoemt u als casemanager?

De casemanager is meestal iemand van binnen het bedrijf, maar het kan ook iemand van buiten zijn. Het is zijn taak om de vaart in het proces te houden: hij plant vervolg gesprekken en bewaakt dat afspraken worden nagekomen.
Ook het plan van aanpak blijft onderdeel van het reïntegratieverslag en het -dossier. Zorg dat de verzuimende werknemer, de bedrijfsarts en de casemanager een kopie krijgen.

Uitzonderingen:
Als uit de probleemanalyse van de bedrijfsarts blijkt dat er voorlopig ‘geen duurzaam benutbare mogelijkheden’ zijn – oftewel uw werknemer is er zo slecht aan toe dat reïntegratie niet aan de orde is – hoeft u niet twee weken later een plan van aanpak op tafel te leggen. U blijft wél verantwoordelijk voor reïntegratie van de verzuimer, dus houd contact! Herstelt uw werknemer, dan maakt uw bedrijfsarts een aangepaste probleemanalyse. Twee weken daarna moet u wél een plan van aanpak maken.

Een plan van aanpak is niet vereist wanneer uw werknemer zich meldt voor verzuim op het moment dat hij nog hooguit tien weken in dienst is van uw bedrijf. U schrijft dan wel een verkort reïntegratieverslag (Zie de site van het UWV voor een standaard formulier)

Als duidelijk is dat uw werknemer snel weer aan de slag gaat, hoeft u geen plan van aanpak te maken. Overleg met uw bedrijfsarts. U schrijft dan wel een verkort reïntegratieverslag (Zie de site van het UWV voor een standaard formulier).

Iedere zes weken

Zolang de werknemer niet volledig werkzaam is, dient de arbodienst (bedrijfsarts) regelmatig contact te houden met de werknemer voor het opstellen van een bijstelling Probleemanalyse. Dit is ongeveer om de 6 weken. Onderzocht wordt of het doel in het plan van aanpak (zie vorig onderdeel) nog haalbaar is. Als het nodig is, wordt een bijstelling van het plan van aanpak gemaakt aan de hand van een bijstelling/advies van de arbodienst.

Verzuimmelding bij het UWV

Vóór 1 november 2008 moest u uw werknemer uiterlijk in de 13e week bij het UWV aanmelden.
Om de administratieve lastendruk te verminderen is door de Eerste Kamer op 9 september 2008 ingestemd met het wetsvoorstel om deze melding te verschuiven naar de 8e maand. Per 1 november 2008 is deze wijziging ingaan.

De wetswijziging betekent onder meer dat:

  1. Werkgevers hun verzuimende werknemer pas in de 42e week hoeven te melden bij het UWV;
  2. De wettelijke melding aan het UWV dat de werknemer weer aan het werk is (de hersteldmelding) is komen te vervallen;
  3. Het sanctioneren van een te late melding van de werkgever door het UWV is gewijzigd naar maximaal € 455,00 per werknemer per keer;
  4. Het UWV in de 44e week een brief stuurt aan werkgever én werknemer om hen te wijzen op hun verplichtingen voor reïntegratie.

Om de melding aan het UWV te doen kunt u voorlopig gebruik maken van het standaard formulier, ook te downloaden van de website van het UWV.


Reïntegratieactiviteiten
U kunt denken aan de volgende soorten reïntegratieactiviteiten:

  • Aanpassingen aan het werk
  • andere werkinhoud (ander takenpakket, bijscholing);
  • betere arbeidsomstandigheden (verlaging werkdruk, aanpassen werkplek);
  • andere arbeidsvoorwaarden (flexibele werktijden, meer regelmogelijkheden, telewerken);
  • betere werksfeer (contact met collega's en leidinggevenden).
  • Activiteiten die iemand weer geschikt maken voor werk
  • behandeling van psychische klachten (stress-training, traumabehandeling);
  • behandeling fysieke klachten (fysiotherapie);
  • trainingen om te voorkomen dat iemand weer ziek wordt (assertiviteitstraining).
  • Activiteiten die begeleiden naar ander werk
  • omscholing, beroepskeuzeadvies;
  • loopbaanbegeleiding;
  • bemiddeling naar ander werk.



Eerstejaars evaluatie
U bent verplicht minimaal eens in de zes weken met uw werknemer te kijken naar de inspanningen die u beiden heeft verricht om de verzuimer weer aan het werk te krijgen. U kijkt ook of al die inspanningen wel iets opleveren. Zo niet, dan stelt u uw plan van aanpak bij.
Voorheen betaalde u uw verzuimende werknemer één jaar lang loon door en dan kwam de WAO in beeld. Nu betaalt u twee jaar loon door en heeft u aan het einde van het eerste ziektejaar nog niets met de WAO te maken. Toch is in de Wet Poortwachter de verplichte eerstejaarsevaluatie overeind gebleven.
De eerstejaarsevaluatie is niet veel meer dan uw reguliere evaluaties, zij het dat het verslag ervan deel gaat uitmaken van het reïntegratiedossier en -verslag. Een standaard formulier voor de eerstejaarsevaluatie vindt u op de site van het UWV.


Loondoorbetaling
Over geld gesproken, tijdens zijn eerste ziektejaar bent u verplicht uw verzuimende werknemer tenminste 70 procent van zijn laatstverdiende loon te betalen. Duikt hij daardoor onder de minimumloongrens, dan moet u zijn inkomen aanvullen tot het minimumloon. Die verplichte aanvulling geldt niet voor het tweede ziektejaar.
In het Sociaal Akkoord van najaar 2004 hebben werkgevers, werknemers en het kabinet afgesproken dat een zieke werknemer over de eerste twee ziektejaren maximaal 170 procent van zijn salaris ontvangt. Veelal wordt in cao’s geregeld hoe die 170 procent over twee jaar wordt uitgesmeerd.
Valt u niet onder een cao, dan hoeft u niet meer dan 70 procent te betalen (over twee jaar gespreid: 140 procent). Het staat u vrij om het inkomen van uw werknemer aan te vullen tot het maximum van 170 procent over twee jaar, maar dat hoeft niet.


Loonstop of zelfs ontslag
Vindt u dat uw werknemer zich tijdens zijn eerste twee ziektejaren onvoldoende inspant om weer aan de slag te komen, dan kunt u zijn loonbetaling tijdelijk stopzetten. Niet zomaar van de één op de andere dag, u moet wel kunnen aantonen dat u alles in het werk heeft gesteld om uw werknemer te activeren. In sommige gevallen zal zelfs die loonstop geen effect hebben. U kunt uw werknemer dan zelfs ontslaan. Check áltijd eerst hoe sterk u staat, want een zeperd voor de rechter kost u veel geld en ellende. Sterker: voor u overgaat tot ontslag heeft u toestemming nodig van het UWV en het CWI.


Een jaar later, nog altijd ziek
In het tweede jaar lopen uw reïntegratieverplichtingen gewoon door. U houdt zich aan het plan van aanpak en stelt dat plan bij als de omstandigheden daar om vragen. Minimaal elke zes weken treft u uw verzuimende werknemer voor een voortgangsgesprek, u houdt contact met de bedrijfsarts en de casemanager.
Is uw werknemer na één jaar en acht maanden nog niet (volledig) terug op het werk, dan start hij de aanvraag van een WIA-uitkering (vóór 1 januari 2006 de WAO). Het UWV zal uw werknemer vragen om het reïntegratieverslag. Daarin zit onder andere:

  • De probleemanalyse en eventuele bijstellingen daarvan (bedrijfsarts)
  • Medische informatie bij de probleemanalyse (bedrijfsarts; níet ter inzage voor de werkgever!)
  • Actueel oordeel over de probleemanalyse (bedrijfsarts)
  • Het plan van aanpak en eventuele bijstellingen daarvan (werkgever/-nemer)
  • Eerstejaarsevaluatie plan van aanpak (werkgever/-nemer)
  • Eindevaluatie plan van aanpak (werkgever/-nemer)
  • Eindoordeel werknemer
  • Het standaard formulier hiervoor kunt u hier downloaden.



Een uitkering of niet?
Als het UWV oordeelt dat u onvoldoende aan reïntegratie heeft gedaan, zal hij uw loondoorbetalingsplicht verlengen. Dat kan met maximaal één jaar. Ligt de schuld voor de gebrekkige reïntegratie niet bij u maar bij uw werknemer, dan kan het UWV hem straffen met een korting op zijn uitkering.
Overigens kunnen u en uw werknemer het UWV ook vrágen om uitstel van de WIA-aanvraag. U verlengt dan de periode dat u het loon van uw werknemer doorbetaald én u verlengt de periode van uw reïntegratieverplichtingen. Dat klinkt onaantrekkelijk, maar kan nuttig zijn als u voorziet dat uw werknemer écht binnen afzienbare tijd weer volledig aan de slag is. In dat geval bespaart u zichzelf en uw werknemer een hoop administratieve rompslomp.


Het deskundigenoordeel
De Wet Poortwachter gaat ervan uit dat u en uw werknemer tijdens de periode van reïntegratie gezamenlijk werken aan een gezamenlijk doel: een zo spoedig mogelijke terugkeer van de verzuimer naar zijn werk. Maar dat betekent niet dat u altijd in grote harmonie zult samenwerken. U kunt van mening verschillen over de stappen die u moet nemen, of de timing van die stappen. Als u bijvoorbeeld denkt over plaatsing van uw werknemer bij een ander bedrijf, kan dat veel emotie en verzet oproepen. U kunt ervan overtuigd zijn dat het de beste oplossing is, maar voor uw werknemer zal het voelen als het opgeven van zekerheden.

Uw casemanager en de betrokken bedrijfsarts kunnen een bemiddelende rol spelen. Lukt het u niet om te voorkomen dat de reïntegratie verzandt in een welles/nietes-spelletje, dan kunt u het UWV vragen om een deskundigenoordeel. Dat kost geld ( € 50,- in oktober 2005; zie “Besluit kosten aanvraag deskundigenoordeel 2005”) maar heeft als voordeel dat u aan het einde van het tweede ziektejaar niet met angst en beven het oordeel van het UWV hoeft af te wachten. U toetst al gedurende het proces of u op de goede lijn zit. Dat vermindert de kans dat u wordt gestraft met een verlengde loondoorbetalingsplicht.
Ook uw werknemer kan het UWV om een deskundigenoordeel vragen.

Standaard formulier aanvraag deskundigenoordeel WERKGEVER
Standaard formulier aanvraag deskundigenoordeel WERKNEMER


Subsidies
Er zitten verschillende financiële voordelen aan het in dienst houden, dan wel in dienst nemen van een arbeidsongeschikte:

  • Zijn er speciale voorzieningen nodig om uw verzuimer terug te plaatsen op zijn oude plek – aanpassing van de werkplek, van werkmethoden, van de inrichting van het bedrijf – dan kunt u het UWV vragen om vergoeding van de kosten
  • Houdt u een arbeidsongeschikte binnenboord, dan kunt rekenen op een korting op de premies sociale verzekeringen. Afhankelijk van de omstandigheden kan die oplopen tot maximaal € 2042,- (okt. 2005)

Verzuimbegeleiding

Sinds 1 juli 2005 bent u niet meer verplicht aangesloten bij een Arbo-dienst. U heeft als werkgever de keuze om uw verzuimbegeleiding op úw manier in te vullen en u bij te laten staan door een geregistreerd bedrijfsarts. Daartoe biedt SMS bv u ervaren bedrijfsartsen. U houdt de regie zelf in de hand!

Verzuimbegeleiding heeft u zelf in de hand!

Of u zich rechtstreeks door SMS bv te laten bijstaan, of in samenwerking met een andere verzuimorganisatie, maakt voor de kwaliteit van de verzuimbegeleiding van SMS bv niet uit.
SMS bv kan zich aanpassen aan úw wensen of die van de verzuimorganisatie van uw keuze.

De wetgever heeft werkgever én werknemer verantwoordelijk gemaakt voor de verzuimbegeleiding (Wet Verbetering Poortwachter). Vóór de wetswijzigingen waren veel ondernemers gebonden aan verplichtingen die onwerkbaar bleken. Met de huidige wetgeving heeft de ondernemer meer mogelijkheid om de verzuimbegeleiding binnen de eigen cultuur van het bedrijf te regelen. De verzuimbegeleiding is een onderdeel van uw verzuimbeleid (ziekteverzuimbeleid), waarin u de afspraken binnen het beleid goed formuleert en vastlegt. Iedereen binnen uw bedrijf weet dan wat van hem of haar verwacht wordt! 

In het kader van de wetgeving is het dan ook van belang dat u de regie van de verzuimbegeleiding zelf in de hand neemt en dus ook zélf zorg draagt voor een goede registratie en aanpak van uw verzuim. Ook als u dit uit handen geeft aan derden, blijft de werkgever zélf verantwoordelijk voor een goede registratie. SMS kan u hierbij ondersteunen en ontwikkelt op dit moment aan een adequate oplossing voor de registratie van het verzuim (MediBased©). 
In de toekomst zal deze service ook on-line geboden worden. De prioriteit van onze dienstverlening blijft echter bij de kwaliteit van onze diensten.

Door de inzet van een professionals - alleen als deze nodig zijn - krijgt u bij uw verzuimbegeleiding de mogelijkheid om elk probleem op een eigen unieke manier op te lossen. U zit bij SMS bv niet vast aan vaste (verplichte) protocollen. Door de mogelijkheid van individuele aanpak, houdt u alle opties open, bent ú de baas en houdt u uw verzuimbegeleiding zelf in de hand!

Als een werknemer in het kader van verzuimbegeleiding door de bedrijfsarts is gezien, krijgt u een heldere rapportage met advies terug. Hierin staat minimaal vermeld:

  • Of er sprake is van ziekte en/of gebrek (wel of geen loon doorbetalings verplichting ex BW 7:629)

  • Of u rekening dient te houden met beperkingen en welke;

  • In welke mate er mogelijkheden zijn voor (aangepast) werk (er zijn met een beetje goede wil bijna altijd mogelijkheden te bedenken, ervan uit gaande dat herstel in goede harmonie ook op het werk kan plaatsvinden!);

  • Mogelijkheden voor bespoediging van herstel (denk aan b.v. wachtlijstbemiddeling, inzet psycholoog, fysiotherapeut, mental coach, etc.), waarbij de werknemer ook een actieve rol dient te hebben!


U mag dan ook van SMS bv actieve, kwalitatieve en concurrerende 'Medical Service' verwachten!

 

Meer artikelen...

  1. Verzuim

Secretariaat